Mempertingkatkan lagi kualiti perkhidmatan mengenai penilaian dan kadaran di kawasan kadaran Perbadanan Labuan serta pengurusan harta tanah milik Perbadanan Labuan
Mengutamakan perniagaan
Memberi kepuasan kepada pelabur
Fungsi
Membuat penilaian keatas pegangan di Wilayah Persekutuan Labuan berdasarkan Bahagian XV, Akta Kerajaan Tempatan 1976
Mengenakan cukai kadaran keatas pegangan yang terletak di kawasan kadaran Perbadanan Labuan
Membuat tuntutan sumbangan membantu kadar keatas pegangan milik Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
Menguruskan sewaan untuk rumah, premis niaga dan pajakan tanah milik Perbadanan Labuan Menguruskan perlindungan insuran untuk bangunan milik Perbadanan Labuan
Memberi perkhidmatan kaunter untuk cukai kadaran dan sewaan harta tanah milik Perbadanan Labuan
Mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pelabur sedia ada atau bakal pelabur
Merancang dan melaksanakan perkara-perkara untuk menyediakan Labuan sebagai lokasi pelaburan yang kondusif
Menyediakan maklumat-maklumat asas untuk rujukan para pelabur
Mengadakan promosi pelaburan untuk Labuan sama ada dalam bentuk lawatan-lawatan, pameran, seminar, expo perdagangan atau pelaburan
Membuka peluang kemungkinan untuk mewujudkan usahasama dengan pelabur-pelabur bagi melaksanakan projek-projek yang menyokong status Labuan sebagai Destinasi Pelancongan, Pulau Bebas Cukai dan Pusat Kewangan Luar Pesisir Antarabangsa
Menyelaraskan rombongan perdagangan dan pelaburan daripada luar Labuan
Mempromosikan perkembangan aktiviti dan produk industri tempatan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Urusetia BIMP-EAGA Peringkat W.P. Labuan
Piagam Pelanggan
Penilaian & Pengurusan Harta
Mengeluarkan bil-bil kadaran sebelum bulan Januari dan Julai pada setiap tahun
Membuat tuntutan sumbangan membantu kadar kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebelum bulan Mac pada setiap tahun
Mengeluarkan notis tunggakan cukai kadaran pada bulan Mac dan September pada setiap tahun
Menjalankan kerja-kerja penilaian ke atas pegangan baru bagi maksud kadaran dalam masa 19 hari bekerja
Memproses dokumen transaksi hartanah yang lengkap dalam tempoh 21 hari bekerja daripada tarikh permohonan
Mengeluarkan surat tawaran sewaan rumah dan premis niaga dalam tempoh tujuh (7) hari bekerja dari tarikh keputusan Panel Temu duga
Menerima dan menyelaras aduan awam terhadap kerosakan harta tanah sewaan dalam tempoh dua puluh empat jam bekerja
Sentiasa memberi layanan mesra kepada pelanggan
Carta Organisasi
Hubungi
Alamat: Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta, Tingkat 2, Blok B, Wisma Perbadanan Labuan Jalan Merdeka, Peti Surat 81245, 87022, WP Labuan