Cukai kadaran juga dikenali sebagai cukai taksiran atau cukai pintu. Ia merupakan cukai yang dikenakan oleh Perbadanan Labuan ke atas hartanah yang terletak di dalam kawasan pentadbirannya selaras dengan peruntukan di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.
Cukai kadaran dikenakan bagi membantu Perbadanan Labuan untuk membiayai:
Pembinaan dan penyelenggaraan kemudahan awam seperti dewan orang ramai, tandas awam, perhentian bas, padang permainan kanak-kanak, tempat rekreasi, pasar dan lain-lain
Pembersihan kawasan perumahan/perniagaan, kilang, taman-taman dan tempat-tempat awam.
Pembinaan dan penyelenggaraan infrastruktur seperti jalan, parit dan longkang
Cukai kadaran dikenakan oleh Perbadanan Labuan satu kali setahun. bil kadaran akan dihantar kepada pemilik harta pada awal tahun untuk dibayar oleh pemilik harta.
Pembayaran boleh dibuat dalam bentuk wang tunai, kiriman wang, wang pos atau cek atas nama Perbadanan Labuan. Anda boleh datang terus ke Perbadanan Labuan atau membuat kriman pembayaran melalui pos.
Pembayaran secara terus boleh dibuat di: Kaunter Pembayaran Perbadanan Labuan Tingkat 1, Wisma Perbadanan Labuan Jalan Dewan 87008 W.P. Labuan
Sila datang ke PerbadananLabuan atau menulis surat untuk mendapatkan salinan bil kadaran. Jangan lupa untuk membawa/menyertakan maklumat-mkalumat penting seperti berikut:
Ya. Perbadanan Labuan boleh meminta penyewa membayar sewa bangunan kepada Perbadanan Labuan sebagai bayaran cukai kadaran sehungga semuanya habis dibayar.
Untuk makluman dan penjelasan lanjut mengenai cukai kadaran, anda bolehlah berhubung terus dengan:
Jabatan Pelaburan, Penilaian dan Pengurusan Harta Tingkat 2, Blok B Perbadanan Labuan Wisma Perbadanan Labuan Peti Surat 81245 87022 Wilayah Persekutuan Labuan
Surat Akuan Terima aduan akan dikeluarkan serta merta atau dihantar dalam tempoh 1 hari bekerja dengan disertakan nombor rujukan, nombor telefon, dan nama serta alamat pejabat pegawai yang boleh dirujuk;
Segala aduan yang sahih akan disiasat dan akan diberi maklum balas atau jawapan mengenai status aduan dalam jangkamasa yang ditetapkan. Sekiranya aduan tersebut memerlukan masa yang panjang untuk diselesaikan, pihak pengadu akan dihubungi dan dimaklumkan bila maklum balas akan diberikan.
Jika pengadu tidak berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan, aduan bole dikemukan semula dengan menyatakan sebab-sebab tidak puas hati. Aduan akan dikaji semula serta penjelasan baru akan diberikan dalam tempoh masa yang ditetapkan.